Niewiara


Climategate… znowu media dały ciała?
12 grudnia 2009, 3:34 am
Filed under: Uncategorized | Tagi: , , , , , ,

Nurkując w poszukiwaniu ciekawych ciekawostek wpadłem na bardzo fajny artykuł odnośnie dość świeżego skandalu, którzy szybko zyskał nazwę „Climategate”.

Otóż, wszystkie astromaryje i inne rzucili się na wykradzione email’e z Climate Research Unit z University of East Anglia i powstał wielki szum, albowiem okazało się, że nie dość, że naukowcy mówią językiem ludzi (np. „spuścić komuś łomot!”), ale też używają sformułowań wskazujących na manipulację danymi! Pierwsze wzmianki pojawiły się jakoś 2-3 tygodnie temu chyba, gazeta.pl i onet.pl nie omieszkały zrobić tego co robią zwykle – powtarzają newsy z serwisów zagranicznych bez żadnego obadania sprawy. Ja poczekałem, bo sam niestety nie miałem środków, żeby przeanalizować dobre ponad 1000 emaili, aż zabierze się za to jakiś zespół ludzi. Poza tym jednym artykułem wciąż trwają badania całej sprawy przez dwa inne zespoły, które na razie nie wydały żadnego oświadczenia.

Okazuje się, że cała impreza o nic, bo użyte sformułowania odnoszą się do udokumentowanej zmiany zależności grubości warstw kory drzewnej i temperatury od lat 60 naszego wieku (czyli nikt nie upiększał danych na swoją korzyść, tylko termometry od lat 60 zaczęły podawać inne temperatury niż warstwy kory drzew od lat 60 i trzeba to zaznaczyć). Innym razem zdanie „I have been fiddling with the best way to illustrate the stable nature of the medieval warm period.”, gdzie słowo „fiddling” może znaczyć „kręciłem z (manipulowałem) wynikami”, to w szerszym kontekście okazuje się, że chodzi o znalezienie najlepszego sposobu na zobrazowanie danych (a rodzajów wykresów trochę jest, uwierzcie mi). Taki urok angielskiego, gdzie naprawdę dużo zależy od kontekstu.

Kolejny akademicki przypadek, gdzie czyjeś newsy są powtarzane echem a nie badane u korzeni, co tworzy zamieszanie. Teraz pozostaje problem, że artykuł, do którego linka podam na końcu tekstu, nie trafi do każdego, czyli nie pomimo sprostowania i tak zostaną się ludzie przekonani, że zmiany klimatyczne to jedna wielka bujda. I dalej będą trąbić o spiskach. Mam nadzieję, że mój post zwiększy ilość materiałów wyjaśniających ten przypadek, przez co zmniejszy się liczba ludzi wierzących w spisek klimatyczny.

Link: http://www.factcheck.org/2009/12/climategate/ [po angielsku]